Урок з позакласного читання

Тема. Всеволод Нестайко «Дивовижні пригоди в лісовій школі. Сонце серед ночі» .
Мета: ознайомити учнiв iз творчiстю сучасного українського письменника Всеволода Нестайка, опрацювати i проаналiзувати змiст повiстi - казки, удосконалювати вмiння уважно i вдумливо читати, розвивати творче осмислення прочитаного, удосконалювати вмiння самостiйно опрацьовувати додатковий лiтературний матерiал; формувати в учнiв умiння будувати зв’язнi висловлювання, розвивати логiчне й асоцiативне мислення; виховувати ввiчливiсть, поряднiсть, вміння цінувати дружбу, доброту, зацiкавити книжками сучасних українських авторiв.
Тип уроку: урок позакласного читання.
Обладнання: портрет письменника, виставка книжок Всеволода Нестайка, комп’ютер, мультимедійна презентація.
Перебiг уроку
       I.            Забезпечення емоцiйної готовностi до уроку.(слайд № 1) Намалюйте уявну квiтку радостi i добра. Тiльки не всю, а одну пелюстку. З ваших малюнкiв ми створимо чарiвну квiтку. Заплющiть очi i пiдставте свої долоньки.
Сiю дитинi в серденько ласку.
Сiйся-родися нiжне «будь ласка»,
Вдячне «спасибi», «вибач» тремтливе.
Слово у серце, як зернятко в ниву.
«Доброго ранку» свiтлої днини
Щедро даруй ти людям, дитино.
В.Гринько
    II.            Актуалiзацiя опорних знань учнiв. Асоцiювання. Занотуйте свої асоцiацiї до слова:  І варіант- школа, ІІ варіант – сонце, ІІІ варіант - ніч.
 III.             Оголошення теми й мети уроку.
 IV.            Опрацювання навчального матерiалу.
1.     Учитель. (слайд № 2) Школа – найкраща пора в житті кожної людини. Вона відчиняє нам двері до країни знань, дарує зустріч з новими людьми, друзями, виховує добрих, сильних, милосердних особистостей. Сьогодні на уроці ми з Вами потрапимо в спеціалізовану музичну лісову школу, зустрінемося з її учнями та викладачами, навчимося бути сміливими, долати будь – які перешкоди.
2.     Кодування. (слайд № 3) На екрані зашифроване ім’я та  прізвище відомого українського дитячого письменника – розкодувавши його, ми зможемо відчинити двері до незвичайної школи.
ОДЕВОСЕЛ  ЙНОЕСАТК
3.     Перегляд  буктрейлеру до книги.(слайд № 4).
4.     Зустріч з Всеволодом Нестайком. (слайд № 5 -10)  Розповідь вчителя про письменника з випереджувальним завданням : спираючись на прослухану iнформацiю, запишiть за допомогою однорiдних iменникiв вiдповiдь на запитання: «Хто такий  Всеволод Нестайко?».
«У всякого своя доля і свій шлях широкий….І в кожного він, цей життєвий і творчий шлях, починається по – різному. У видатного українського дитячого  письменника він розпочався не рано й не пізно – у вісім років. Його перший твір дістав схвальну рецензію – відгук мами – вчительки мови й літератури. Окремих вад у цьому оповіданні про мисливців – зокрема того, що Бенгалія знаходиться не в Африці, ав Індії – «поблажливий критик» не помітив.
     З цього часу для хлопця, мабуть, не існувало питання, ким бути в майбутньому. Хоч іноді, як і всім хлопчакам, йому хотілося стати співаком, регулювальником, директором кондфабрики, капітаном далекого плавання…
…Народився Всеволод Нестайко 1930 року в місті Бердичеві на Житомирщині в родині службовців. Мати вчителювала. Батько працював на цукровому заводі. 1933 року, після його арешту як «ворога народу», маленька сім`я переїхала до родичів у Київ. Тут, власне, і пройшло дитинство хлопчика, яке, на жаль, було недовгим – почалася війна.
     Далі – школа, навчання. Не те, щоб у перших лавах, але й задніх не пас: і через класи перестрибував, і знань набирався, і пустувати встигав…
     Та небагато часу було на пустощі – окрім занять у школі, хлопчикові доводилося підробляти репетиторством, бо був голод.
      Минулося – після університету, вже працюючи в журналі «Барвінок», опублікував своє перше оповідання «Шурка і Шурко». А через десять років вийшла друком перша частина книги про «тореадорів» - «Пригоди Робінзона Кукурузо». І, мабуть, молодий автор тоді й гадки не мав, що «Тореадори з Васюківки» стануть абсолютним українським підлітковим бестселером, культовим читанням школярів усієї величезної країни.
    На пригодах героїв творів Всеволода Нестайка виросло не одне покоління українців. Веселі, дотепні, живі пригоди захоплюють юних читачів і сьогодні.
     Звідки ж черпає свої неповторні сюжети Всеволод Нестайко? Де набирають вони такого гумору, безтурботності, життєрадісності?
    Передусім, за словами автора, з власного дитинства. У творчості письменника ніби відбиваються його непрожиті дитячі веселощі. Ідеї майбутніх книг приходять також із розповідей друзів, численних зустрічей із маленькими читачами.
     Творчий шлях митця продовжується й нині. Захопленням молодих читачів торкається цей шлях, їхньою вдячністю, очікуванням нових зустрічей із знайомими і новими героями, зустрічей із Талантом.
5.     Бесіда за змістом повісті – казки (слайд № 11 – 13)
-         Пригадайте, яка пісня про школу лунала сьогодні на уроці?
-         Які слова повторюються в приспіві?
-         Розкажіть, спираючись на ілюстрації, про особливості навчального процесу в нашій музичній лісовій школі:
·        Чи схоже воно на ваше навчання ? Чим ?
·        Чим воно відрізняється ?
·        Чи хотіли б ви навчатись у такій школі ?
·        Який урок видався для вас цікавим ?
·        З ким би ви хотіли сидіти за однією партою ? Чому ?
6.     Давайте зустрінемося з вчителями школи. (слайд № 14)
Завдання:встановити відповідність (слайд № 15)
Вчитель                                                             Предмет
Бурмило Михайлович Ведмідь                        сольфеджіо
Пантера Ягуарівна                                           ведмежа мова
Лисавета Патрикіївна                                           лісова  математика
Мамонт Африканович                                      лісознавство
Жирафа Жирафіївна                                         лісова географія
Макак Макакович                                             лісосторія
Бегемот Гіпопотамович                                    фізкультура
Назвіть директора школи та класного керівника
7.     Зустріч з учнями
Зачитування  вчителем уривку з твору: «Гарні були хлопці, але боягузи страшенні – всього на світі боялися. Боялися темряви і боялися сонця. Боялися блискавки і боялися грому. Боялися вітру і боялися дощу. Навіть тіні власної боялися»
-         Учні називають імена головних персонажів повісті – казки – Кося Вухань та Колько Колючка. (слайд № 16)
-         Лексична робота. Яке слово повторюється в цитаті? З’ясуйте за тлумачним  словничком його лексичне значення, доберіть синоніми, антоніми.
Боятися – відчувати страх, страхатися, лякатися, дрижати,тріпотати.
Боятися – відважуватися. (слайд № 17).
8.     «Гронування» Учитель. Уважно подивіться на дошку. Перед нами сонечко, але чого в нього не вистачає? (променів)
Так, щоб наше сонце яскраво засяяло, нам потрібні його промінчики,кожен з них - це крок наших героїв до подолання страху. Давайте разом з Кольком та Косем знайдемо цей шлях.
9.     Спираючись на зміст твору, учні під керівництвом учителя створюють пам’ятку (під час роботи зачитуються, переказуються уривки з твору, які підтверджують висловлювання школярів) (слайд №18 – 19)
«Як перебороти страх у своїй душі»
Орієнтовне виконання
1.     Завжди будь поруч з другом, підтримуй його в будь – яку хвилину.
2.     Постійно працюй над зміцненням своєї фізичної форми, роби зарядку, загартовуйся, займайся спортом.
3.     Завжди виконуй свої обіцянки, дотримуйся свого слова.
4.     Старанно навчайся, розвивай свої здібності.
5.     Переборюй свій страх разом з друзями та близькими тобі людьми.
6.     Ніколи нікого не кидай у біді.
7.     Пам’ятай, бути сміливим – це не страшно, страшно бути боягузом.
10.              Подивіться знову на наше сонечко, у вас на столах лежать промінчики, напишіть на них риси характеру наших героїв, які допомогли їм подолати всі труднощі. (вчитель за допомогою учнів прикріплює промінчики на дошці).
   V.             Пiдсумок уроку. Вчитель. Діти, подивіться на дошку, наше сонце змінилося, воно  ніби зійшло серед ночі.
Метод «Мікрофон»: Скажіть, а чи може таке диво трапитися в житті кожного з нас? Що для цього треба зробити? (слайд № 20).
 VI.            Оцiнювання. Аргументацiя оцiнок.

VII.            Домашнє завдання.  Уявіть собі, що ви на один день потрапили до лісової музичної школи. Складіть розповідь про ваші пригоди у вигляді твору – мініатюри.

1 коментар:

Лена сказав...

Велике спасибі за матеріал!!!