Запрошую на урок

Розробка уроків за темою самоосвіти
«А лебеді летять…над моїм дитинством…над моїм життям!..» «Гуси-лебеді летять…» Михайла Стельмаха - автобіографічна повість про дитинство. Єдність світу природи і світу дитячої душі (у вчинках, поведінці, роздумах, переживаннях). Звичаї та традиції українців. Символ образу гусей-лебедів.

Мета уроків. Навчальна – ознайомити школярів із постаттю  М.Стельмаха в українській літературі, з’ясувати особливості автобіографічної повісті; розкрити звичаї та традиції українського народу , які описує письменник у творі, через художнє слово пояснити учням, як письменник намагається яскраво відобразити звичаї та традиції народу в повісті,з’ясувати роль художніх засобів та елементів фольклору в повісті, усвідомити поняття «символ», розкрити власне розуміння образу гусей-лебедів.
розвивальнарозвивати вміння працювати з текстом, аналізувати його фрагменти, розвивати естетичні смаки учнів, спостережливість, уміння творчо мислити, грамотно висловлювати свої думки, удосконалювати навички виразного читання, переказування тексту, виділення головних епізодів твору, розвивати словник учнів, формувати кругозір.
виховна виховувати почуття пошани, поваги, любові до рідної літератури, її митців, виховувати любов до батьків, до своєї родини, до традицій,любов до природи, домагатися розуміння того, що людина — мудрий друг і охоронець природи, інтерес до наслідків власної праці, естетичні почуття.
Теорія літератури. Автобіографічна повість, символ.
Міжпредметні зв’язки, мистецький контекст.  Історія літератури, історія, кіномистецтво, образотворче мистецтво, народознавство.
Обладнання. Портрет М.Стельмаха, підручники,  учнівські презентації, кінофільм «Гуси-лебеді летять», мультимедійний проектор, комп'ютери.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Форми  проведення. Уроки -проект.
Характеристика проектів :
за метою й характером діяльності – інформаційно – дослідницький;
за рівнем реалізації міжпредметних зв’язків – міжпредметний;
за складом  учасників проектної діяльності – колективний (груповий);
за тривалістю – короткий;
за ступенем самостійності – частково-пошуковий. 
Ключове (проблемне) питання. Чому автор назвав свою повість «Гуси-лебеді летять»?
Тематичні питання.
1.Автобіографічність повісті Михайла Стельмаха «Гуси-лебеді летять».
2.Єдність світу природи і світу дитячої душі.
3.Звичаї та традиції українського народу в повісті «Гуси-лебеді летять».
4.Символічний образ гусей-лебедів.

Тема. «Свята земля, святе моє дитинство…». Образ головного героя повісті   М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять»
Мета. Охарактеризувати головного героя повісті, акцентувати увагу на ролі оточення щодо формування особистості Михайлика; розвивати пам’ять, увагу, фантазію, навички виразного читання й переказу, вміння грамотно висловлювати свої думки, наводити переконливі докази, обґрунтовування; формувати кругозір, світогляд школярів; впливати на формування кращих моральних якостей учнів, виховувати любов до батьків, пошану до старших, любов до природи і світу
Обладнання: мультимедійний проектор, заготовки учнівських зошитів, міні – проекти учнів, ілюстрації до твору, художня література.

Мріють крилами з туману лебеді рожеві,
Сиплють ночі у лимани зорі сургучеві.
Заглядає в шибу казка сивими очима,
Материнська добра ласка в неї за плечима.
В.Симоненко
Хід уроку

I.                   Установчо-мотиваційний етап

1.     Психологічна настанова щодо вивчення теми

Учитель. Доброго дня, діти! Ось іще один урок української літератури. Він сьогодні за розкладом. Проте, сподіваюся, не за розкладом ваші почуття, думки, побажання.
2.     Аутотренінг
Я – школяр.
Я – особистість.
Я думаю, я мислю.
Я хочу знати більше!

II.                Повідомлення теми та мети уроку
1.     Слово вчителя
«Дитинство – це земля, з якої виростають дерева людських талантів і характерів. Якими високими і широкими ці дерева не були б, там, у дитинстві, сховане коріння, що живить і тримає їх. Михайло Стельмах у своєму творі відслонює перед нами підземні джерела, різні шари свого дитинства,» – так починає свій відгук про повість Дмитро Павличко.
Дитинство справді – найпрекрасніша пора життя, безтурботна, красива, казкова. Діти бувають різними: мрійливими, бешкетними, допитливими, винахідливими – такими, з якими ми часто знайомимось на уроках літератури. Отже, гість нашого уроку – мрійливий хлопчик з далекого подільського села Михайлик, герой повісті «Гуси-лебеді летять».
2.     Робота в зошитах. Запис теми, епіграфу, очікуваних результатів (на лівому крилі лебедя).

III.             Активізація пізнавально-творчої діяльності учнів
Учитель. А зараз спробуємо відгадати нашого героя  з-поміж інших літературних персонажів, вже вам знайомих; для цього вам слід або погоджуватись зі мною, або заперечувати мою думку.

1.Вікторина «Згоден – не згоден»
Ø Михайлик – то чистий розбишак – халамид ник. Не було того дня, щоб хто-небудь не жалівся на нього: там шибку з рогатки вибив, там синяка підбив своєму закадичному другові, там перекинув діжку… Наче біс сидів якийсь в хлопцеві (Мова йде про Федька – героя оповідання
В. Винниченка “Федько-халамидник”)
Ø Якось Михайлик зі своїм закадичним другом вирішили втілити благородну ідею – провести під свинарником льохи Манюні метро… Хлопці уже майже підкопалися до половини свинарника, і раптом … - “клята льоха” провалилася! (Звісно, мова йде про веселих “тореадорів з Васюківки”)
Ø Невже ви хочете, Оксано Павлівно, — втрутився нарешті в розмову й Михайлик, — щоб ваш син, а заодно і його найкращий приятель ціле літо нудились у місті, де все кругом — і пилюга, і розжарені спекотні вулиці — навіває сумні думки і сприяє передчасному старінню наших організмів? — (Цю промову він підготував заздалегідь). — А хіба існує кращий відпочинок, ніж там, у селі, злитися з природою після важкої праці й успішного закінчення п’ятого класу? (герої повісті Я.Стельмаха  «Химера лісового озера, або Митькозавр із Юрківки» Митько та Сергій)
Ø Є в Михайлика, коли послухати одних, слабість, а коли повірити іншим – дурість…, що завдає йому «найбільшого клопоту та лиха».  Навчився він швидко самотужки читати. (Мова йде, безперечно, про Михайлика – героя повісті М. Стельмаха “Гуси-лебеді летять”)
2.Проблемне питання «Яким ви уявляєте Михайлика?»
3.     А ось таким показав його режисер фільму Олександр Муратов, який у 1976 році створив кінострічку «Гуси–лебеді летять» за повістю М.Стельмаха, де головну роль зіграв Володимир Чубаєв (перегляд уривку із кінофільму)
Учитель. Сьогодні герой нашого уроку, наш гість – добра, допитлива селянська дитина. Можливо, тобі, сучасний юний читачу, що полюбляє пригоди роботоподібних  персонажів бойовиків, Михайлик видається таким собі інопланетянином, екзотичною людиною з іншої епохи. Але не поспішайте, друзі, дивитися зверхньо на хлопчика з подільського села: у Михайлика є чого повчитися.

IV.             Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу (під час роботи учні працюють у заготовках зошитів (див. додаток 1).
1.     Повідомлення учнів – група «Історики» (у які часи жив Михайлик?)
2.     Рольова гра. («Журналісти») У ході рольової гри учні пригадують зимові розваги сільських дітей 20-х рр. Форма гри – телеміст, завдяки якому ми «потрапляємо» безпосередньо на місце подій.

Ведуча. Ми маємо прямий репортаж з місця подій. На черзі телеміст Дяківці XIX ст.. –Краматорськ  XXIст.
Журналіст. Я перебуваю на при церковному пагорбі в Дяківцях і маю унікальну можливість взяти участь у зимових розвагах місцевих дітей. Навколо панує неповторна атмосфера. На чому тут тільки не катаються: одні на санчатах, другі – на грамаках, треті – на шматкові жерсті. Хтось умудрився замість ковзанів осідлати притерті худоб’ячі кістки…
Ведуча. Христино, чи є серед дітей наш герой Михайлик?
Журналіст. Так! Він саме спускається з гірки на ночовках. Та, здається, зараз йому буде непереливки, бо виїхав Михайлик прямо перед своєю матір’ю, поблідлою від страху і гніву.
Ведуча. Ми стали свідками забав тогочасних дітей. Цікаво, у які ігри грають їх однолітки-сучасники?
3.     «Мікрофон»
·        Чи є у вас улюблена іграшка?
·        В які ігри ви полюбляєте грати?
·        Чи матиму я рацію, якщо пожалію хлопця, скажу, що Михайлик – бідна нещасна дитина, якій не поталанило тримати в руках справжньої іграшки?
4.     Повідомлення групи «Мовознавці». Михайлик дуже чутливий до слова, як і кожна дитина в його віці, він схильний до наслідування дорослих, говорить, “як старий”. Але хіба він може не дивувати нас багатим народним словом, яке перейняв від дідуся, мами, тата?
5.     «Асоціації» На столах у кожної групи лежать по 2 предмети, спробуйте їх пов’язати між собою, розкажіть, яку роль вони відіграли в житті нашого героя.
6.     Михайлик – це ніби ланцюжок, що з’єднує два світи: світ природи та світ людини. (заповніть кола Венна)


1.    
Слово вчителя. Погляньмо на дошку. Ліворуч ваші дитячі фото, а  праворуч – дитинство Михайлика ,яке змогли відтворити Ви у своїх роботах. Нехай ваше дитинство буде красивим, добрим, безтурботним та щасливим.
7.     Робота над міні – проектами
1.     Виступ першої групи «Краса в житті хлопчика»
2.     Фізкультхвилинка.  Давайте встаньмо, заплющмо очі та уявімо, що ми знаходимося в лісі. Послухаймо спів пташок, піднімімо руки вгору та потягнімося до сонечка, відчуймо його тепло та енергію. Опустімо руки. Відпочили? Тоді повертаємося до роботи.. 
3.     Виступ учнів другої групи. І все-таки, дивовижно допитливим, залюбленим у землю, милосердним, совісним хлопчикові допомагають стати багато людей. Михайликів кругозір формують люди, що його оточують.
Хто ж допомагає нашому герою стати прекрасною людиною?
4.     То яким перед вами постав головний герой? Послухаймо учнів ІІІ групи.
ІV. Підсумки уроку
2.     Рефлексія. Отже, наш урок підходить до завершення, давайте повернемося до цілей, які ми ставили на початку уроку і записували на крилі  лебедя . Проаналізуйте свою роботу на уроці : запишіть результати на іншому крилі  і визначте, над якими цілями вам  ще потрібно працювати.
3.     Звернення до гостей. А чи хотіли б ви повернутися в своє дитинство? Наші учні вам у цьому допоможуть. Діти, погляньте на дошку та спробуйте вгадати, хто з ваших вчителів зображений на фото?
4.     Оцінювання навчальної діяльності.
•   Як оцінюєте роботу груп  ?
•   Як ви оцінюєте свою роботу?
      А я відчула задоволення від співпраці з вами, ще раз переконалася , що ви  вчитеся не просто читати тексти, а намагаєтеся бачити, чути і відчувати прочитане. Ви формуєте в собі читачів. Народна мудрість стверджує: «Крила міцніють у польоті». Вдалої вам дороги, нехай всі ваші мрії здійсняться.
V.                Домашнє завдання
Написати твір-мініатюру на тему «А я б з Михайликом поговорив про…»





















2 коментарі:

Наталія сказав...

Гарний задум, простежується систематична робота творчого вчителя.

Анонім сказав...

Прекрасний урок! Була присутня особисто. Дякую творчому вчителю і талановитим учням 7-В класу!